Opgroeien met een emotioneel afwezige vader

Kan je me zien, kan je me horen?

Van jongs af aan ervaarde ik dat mijn vader in zijn eigen wereld leefde. Of hij nu in zijn werkplaats was, tekende of lange uren werkte, hij was nooit echt aanwezig. Zelfs als hij fysiek bij ons was, leek zijn geest ergens anders te zijn, losgekoppeld van de mensen om hem heen.

Toen ik klein was, besloot hij een uur verderop te gaan wonen om dichter bij zijn werk te zijn, van Amsterdam naar Kijkduin. Uiteindelijk volgden mijn moeder, mijn broertje en ik hem, hopend dat we dan eindelijk een gezin konden zijn. Maar niets veranderde. Zijn werk slokte hem op en hij bleef emotioneel afwezig. Wanhopig op zoek naar een connectie begon ik op mijn elfde te werken in het restaurant waar hij werkte. Maar zelfs daar was het alsof ik iets ongrijpbaars probeerde te bemachtigen—hij was er, maar nooit echt. Een geweldige charmante host, maar totaal emotioneel onbeschikbaar.

Toen mijn ouders scheidden was ik dertien. De afstand tussen ons was al onoverbrugbaar geworden. Weekendbezoeken voelden leeg, gevuld met televisie en stilte in plaats van betekenisvolle gesprekken, begrip of warmte. Ik herinner me dat ik op een leeftijd kwam waarin mijn lichaam veranderde en dat mijn vader een bepaald soort humor had die me schaamte gaf. Destijds schoof ik het op mijn puberteit: het ligt vast aan mij, maar achteraf gezien versterkte het alleen maar mijn gevoel van onzichtbaarheid.

Alsof het er niet toe deed wie ik was of wat ik voelde.

Omdat ik me niet gezien en niet gehoord voelde, trok ik me terug. Mijn tienerjaren bracht ik graag overal door, behalve bij hem in de buurt. School, vrienden, sport—ik had mijn eigen leven. Uiteindelijk stopte ik helemaal met de bezoekjes. De zeldzame brieven die we van hem ontvingen, maakten de pijn alleen maar erger. Om eerlijk te zijn het waren er twee. Het was pijnlijk, want beide brieven hadden de naam van mijn tante in de brief staan in plaats van die van mij, alsof ik zo onbelangrijk was dat hij vergat wat mijn naam was. En toch schreef hij met de verwachting dat wij op een dag contact met hem zouden opnemen. Die aanname, dat het onze taak was als kinderen om de relatie te onderhouden, maakte me alleen maar vastberadener om de band te verbreken. Waarom zou het onze verantwoordelijkheid zijn om te vechten voor zijn aandacht? Het maakte mij boos, verdrietig en het voelde heel pijnlijk om te ervaren dat er een taak bij mij neergelegd werd waarvan ik aan alles in mijn lijf voelde dat het niet mijn weg was. Kinderen horen niet de verantwoordelijkheden van hun ouders op hen te nemen, noch hiren ze het goed te praten dat een ouder niet in hun leven is.

Jarenlang was dat mijn realiteit. Ik ging verder. Of in ieder geval, ik probeerde het. Maar toen ik vijfentwintig was, heb ik achterhaald via via waar hij woonde. En ondanks alles wist iets in mij dat ik hem moest bellen voordat het te laat was. Niet voor hem—maar voor mezelf. Herken je dat? Dat je met vragen rondloopt over wie je bent en waar je vandaan komt? Met een afwezige ouder is dat zeer lastig, zoals je kan begrijpen.

Dat eerste telefoongesprek was vreemd, onwerkelijk. Hij had het al die tijd verwacht, wat het op de een of andere manier nog erger maakte. Het voelde alsof ik zijn voorspelling waarmaakte in plaats van een stukje van mijn eigen verhaal terug te eisen. Maar ik zette mijn trots opzij, omdat ik uiteindelijk wilde weten wie hij was en mede daardoor mogelijk ook wie ik was, voordat het te laat was.

Jarenlang heb ik getracht hem te leren kennen .

Nu, bijna vijftig, jeetje wat klinkt dat opeens oud, hebben we nog steeds contact, maar altijd met heel veel afstand. Jarenlang heb ik geprobeerd hem te begrijpen, de kloof te dichten, stukjes van zijn leven en zijn emoties los te peuteren. Maar er komt nooit echt iets. Het is alsof hij gevangen zit in een bubbel—niet in staat om eruit te stappen, niet in staat om empathie te tonen, niet in staat om mij te ontmoeten op het punt waar menselijke verbinding plaatsvindt. Soms voelde ik woede. Andere keren slechts een diep gevoel van vervreemding, maar ook schaamte, een vreemd soort disconnectie die in elke conversatie blijft hangen. En elke keer bleef ik achter met een stukje leegte, een niet ingevuld stukje van mijzelf. Het laatste puzzelstuk viel pas onlangs op zijn plek nadat ik getriggerd werd toen hij weer eens zijn verantwoordelijkheid niet nam en bleef hangen in zijn motto: “het komt zoals het komt”. In zijn geval is dat ook echt zo, want waar hij ook gaat er is altijd iemand die hem opraapt, hem een kans geeft. Terug naar dat o zo belangrijke puzzelstuk, de reden waarom het is zoals het is: mijn vader heeft autisme.

Deze realisatie bracht eindelijk duidelijkheid.

Hij onthoudt liefde niet expres; hij is simpelweg anders bedraad.

Hij kan mijn wereld niet begrijpen op de manier waarop ik had gehoopt, net zoals ik nooit volledig in die van hem kan bestaan. En in dat besef heb ik eindelijk de kracht gevonden om los te laten—niet uit bitterheid, maar uit acceptatie. Ik verwacht niet langer iets wat nooit zal komen.

Voor degenen die zichzelf in dit verhaal herkennen

Ik deel dit omdat ik weet dat ik niet alleen ben. Velen van ons hebben ouders die fysiek aanwezig maar emotioneel afwezig waren, die ons niet konden zien voor wie we werkelijk waren, die ons verlangend achterlieten naar iets wat ze nooit konden geven.

Als je dit hebt meegemaakt, weet dan dit: jouw waarde wordt niet bepaald door hun onvermogen om verbinding te maken. Jij bent niet onzichtbaar. Jij bent niet onbelangrijk. En misschien nog wel het belangrijkste: jij bent niet verantwoordelijk voor het repareren of onderhouden van een relatie die altijd eenrichtingsverkeer is geweest.

Inzicht kan rust brengen, maar wist het verleden niet uit, de leegte, de pijn, het onbegrip. Wat het wel kan doen, is ons bevrijden van het wachten op iets dat nooit zal komen. Het stelt ons in staat om onze eigen verhalen terug te eisen, om relaties op te bouwen met mensen die wel empathie en liefde kunnen tonen. Het stelt ons in staat om te stoppen met het najagen van een schim en in plaats daarvan een leven te creëren waarin we ons echt gezien voelen.

Dus als jij ook jarenlang hebt geprobeerd een ouder te begrijpen die altijd afstandelijk bleef, hoop ik dat je troost vindt in de wetenschap dat je niet alleen bent. En dat je, zelfs zonder hun erkenning, goed genoeg bent—precies zoals je bent.

Dit blog is geschreven door Noucky KooleNO MAN IS AN ISLAND
 

Ontdek de kracht van echte transformatie
De therapeuten van Transformatie.Support bieden met diverse methodes krachtige en blijvende manieren om terug te keren naar je authentieke vrijheid. Het is een aanpak die verder gaat dan alleen symptoombestrijding; het pakt diepgewortelde overtuigingen aan en opent de deur naar nieuwe mogelijkheden.

Bij Transformatie.Support geloven we dat er niet één weg is naar heling en groei. Daarom vind je bij ons een breed scala aan therapeuten en methodieken, elk met hun eigen unieke aanpak. Of je nu behoefte hebt aan energetisch werk, lichaamsgerichte therapie, systemisch werk of coaching — er is altijd een pad dat past bij waar jij nu staat.

Durf verder te kijken.
Blader door ons netwerk van therapeuten en ontdek welke methode jou het beste kan ondersteunen op jouw weg naar transformatie.

Je leven begint in je gedachten, je transformatie begint hier.